Ervaringen van docenten


Hebben de docenten tijdens de e-learning en traingen een solide kennisbasis verworven in kritisch denken?

Docenten hebben over het algemeen een solide kennisbasis verworven in kritisch denken, zoals blijkt uit de analyse van de interviews. Ze zijn in staat basisbegrippen te definiëren en uit te leggen, en hebben praktische handvatten en werkvormen geleerd om kritisch denken effectief te onderwijzen. Ondanks enkele uitdagingen, zoals tijdsdruk en overload aan informatie, lijken docenten goed voorbereid om kritisch denken naadloos te integreren in hun lessen.

Zijn docenten in staat geweest om kritisch denken actief toe te passen in hun dagelijkse lespraktijk?

Docenten hebben over het algemeen met succes kritisch denken weten toe te passen in hun dagelijkse lespraktijk, zij het met enige variatie in effectiviteit. Enkele docenten met reeds bestaande ervaring voelden zich gesterkt in hun aanpak en konden direct instructie geven, waarbij ze verbanden legden tussen kritisch denken en vakinhoudelijke stof. Anderen ervoeren meer uitdaging bij het implementeren van nieuwe methoden en hadden moeite met het combineren van verschillende werkvormen. Over het algemeen werd de training en het materiaal als waardevol beschouwd, maar er werden suggesties voor verbetering geopperd, zoals een meer vraag-gestuurde training en een betere integratie van e-learning en klassikale instructie.

Hebben docenten tijdens de lessen diverse leermiddelen effectief kunnen inzetten om kritisch denken te integreren en toe te passen in de lespraktijk?      

Docenten hebben diverse leermiddelen op effectieve wijze aangewend om kritisch denken te integreren in hun lessen. Zowel directe instructie als infusie van kritisch denken werden als doeltreffende methoden ervaren, hoewel sommige docenten worstelden met het vinden van een evenwicht tussen vakinhoud, kritisch denken en hun eigen referentiekader. De noodzaak van een geïntegreerde aanpak, het bevorderen van openheid en het werken aan houdingsaspecten werd onderstreept, evenals de behoefte aan meer interactieve momenten en ondersteuning voor docenten.


Kortom,

Over het geheel genomen lijkt het prototype "Kritisch denken begint bij de docent" effectief te zijn geweest in het uitrusten van docenten met de nodige kennis, vaardigheden en leermiddelen om redeneren en argumenteren aan studenten te onderwijzen. Docenten hebben een solide basis in kritisch denken verworven en hebben deze actief kunnen toepassen in hun lespraktijk, hoewel de mate van succes varieerde. Niettemin zijn er nog enkele verbeterpunten, met name op het gebied van training en ondersteuning voor docenten, die kunnen bijdragen aan een verdere vergroting van de effectiviteit van het prototype.