Good Practice
Het lespakket omvat leermiddelen voor het onderwijzen van kritisch denken door middel van een gecombineerde aanpak. In deze good practice is ervoor gekozen om studenten de vaardigheid van argumentatie aan te leren. De eerste twee lessen richten zich voornamelijk op directe instructie waarin de vaardigheid centraal staat. In de derde en vierde les wordt de brug geslagen naar de beroepspraktijk, waarbij er sprake is van infusie. Hierbij wordt de vaardigheid van argumentatie gekoppeld aan de vakinhoud.
In deze good practice wordt naast het aanleren van de vaardigheid ook de nadruk gelegd op de ontwikkeling van een systematische werkhouding bij studenten. Met behulp van het enculturatiemodel is het aspect van systematisch werken in drie stappen geïntegreerd in de lessen
Het pakket omvat vier lessen waarin zowel vaardigheids- als houdingsdoelen worden geformuleerd voor de studenten. In deze good practice is een transfer gemaakt naar het vak Leraar in het Voortgezet Onderwijs 2A (hoofdfase 1 ALO-deeltijd). De lessen in deze good practice zijn uitgevoerd door Bas Oosterink en Frank Gerritsen.
De lessen staan hiernaast uitgewerkt. De beschrijving kennisclip inclusief beschrijving van de opzet is hieronder de lezen en te bekijken.