E-learning voor docenten

Welkom bij de e-learning module voor docenten. In een zes-tal lessen maak je kennis met verschillende thema's rondom kritisch denken in het onderwijs.


Test Je Kritische Blik Pdf
PDF – 768,9 KB 21 downloads

Les 1: Wat en waarom kritisch denken                                                                                          In deze les zullen we introduceren wat kritisch denken precies inhoudt en waarom het relevant is voor onze studenten.  Daarnaast bevat deze les een kleine test (ontwikkeld door d e Avans Hogeschool) waarmee je kunt beoordelen in hoeverre je een kritische denker bent.                                                                                          

Filmlinkjes Met Voorbeelden Van Bevoordeeld Redeneren Pdf
PDF – 257,6 KB 17 downloads

 Les 2: Waarom is kritisch denken zo moeilijk

In deze les zullen we bespreken waarom kritisch denken zo uitdagend kan zijn voor docenten en studenten. Daarnaast zijn er filmlinkjes beschikbaar met    voorbeelden van bevoordeeld redeneren. 


Les 3: Introductie redeneren en argumenteren                                                                        In deze les zullen we de begrippen redeneren en    argumenmet betrekking tot deductief redeneren.      teren introduceren ter voorbereiding op de komende lessen. Daarnaast is er een oefenblad beschikbaar waarbij je de verdieping kunt zoeken   Dit oefenblad is ontwikkeld door de Avans Hogeschool.                                     

Openheid Versus Redeneren Een Voorbeeld Pptx
PowerPoint – 210,9 KB 20 downloads
Oefenen Met Deductief Redeneren Pdf
PDF – 3,2 MB 25 downloads

Les 4: De rol van de docent

In deze les zullen we dieper ingaan op de rol van de docent en hoe de mate van openheid van de docent het redeneerniveau van de student beïnvloedt.   Daarnaast zijn er filmbeelden, analyse en transcirpties (zie PowerPoint) beschikbaar van een eerder onderzoek waarin de mate van openheid van de docent en de invloed op het redeneerniveau van de studenten zihtbaar zijn.  De resultaten suggereren dat hogere niveaus van openheid van de docent leiden tot een hoger niveau van redeneren bij studenten. Dit werd bevestigd door de    drie momenten van talent die getoond werden door M. (43-75 sec.), K. (81-145 sec.) en S. (183-297 sec.).        


Les 5: De taak en de omgeving                                                                                                                       In deze les gaan we dieper in op hoe je de taak en omgeving van de student kunt benutten om kritisch denken te ontwikkelen. Welke didactische aanpak werkt het beste en welke werkvormen zijn geschikt? We behandelen ook hoe je naast vaardigheden ook denkhoudingsaspecten kunt ontwikkelen bij studenten.  Daarnaast zijn er een drietal kennisclips beschikbaar (zie bijlage) waarin de werkvorm mapping aan de hand van het Toulmin-model wordt uitgelegd. Deze kennisclips zijn ontwikkeld door het lectoraat Kritisch Denken van de Avans Hogeschool. 

Les 6: Aandachtspunten en implicaties voor docenten

In deze les gaan bespreken we aandachtspunten en implicaties voor docenten met betrekking tot de implementatie van kritisch denken in het onderwijs.

Kennisclips Argumentatiemodel Toulmin Pdf
PDF – 74,1 KB 14 downloads