Docentenhandleiding


Beste collega,

De docentenhandleiding "kritisch denken in het onderwijs” is samengesteld in opdracht van de Masteropleiding Talentontwikkeling en Diversiteit aan de Hanzehogeschool Groningen.

Een voortdurend thema in deze handleiding is hoe je aan de slag kunt gaan met de opbrengsten die ontstaan in de interactie tussen docent, student en de taak, oftewel de talentendriehoek. Op welke wijze kun je deze opbrengsten meten en er vervolgens ook daadwerkelijk iets mee doen? In deze handleiding meten we specifiek de redeneer- en argumentatievaardigheid van studenten. Daarnaast onderzoeken op welke wijze we houdingsaspecten onderdeel kunnen laten zijn van het lesplan. Vragen die centraal staan zijn: wat houdt dit in, hoe meten we het, en welke meetinstrumenten gebruiken we? We onderzoeken vanuit de rol van de docent en de taak op welke wijze en docent invloed kan uitoefenen. We behandelen het concept van de openheid van de docent als een sturende factor. Wanneer een docent zijn kennis en vaardigheden op het juiste moment inzet, ontstaat de mogelijkheid om invloed uit te oefenen (sturende mechanismen) en talentvol gedrag bij studenten te stimuleren of beter aan te sluiten op het persoonlijke ontwikkelingspad van een student. Wat verstaan we precies onder openheid? En hoe kunnen we dit inzetten als een sturende factor?

 Veel leesplezier.

Docentenhandleiding Kritisch Denken In Het Onderwijs Pdf
PDF – 1,0 MB 46 downloads